على قاضى عسكر
47
تخريب و بازسازى بقيع به روايت اسناد (فارسى)
محاصرهء شديد اقتصادى و ستمهاى گوناگونى كه متحمّل شدند ، بخشى از آن را پذيرفته و به اجرا گذاشتند . ايوب صبرى پاشا ، متن نامهء مردم مدينه ، خطاب به سعود بن عبدالعزيز را نقل كرده كه در قسمتى از آن آمده است : « . . . فرمان داده بوديد كه گنبدها و بارگاههاى موجود بر فراز قبور مطهره را تخريب كنيم ، آن را نيز به تبعيت از حديث مشهور انجام داديم . هر فرمانى از طرف شما صادر شود ، علىرغم خواستهء اين و آن ، در حق ما نافذ است . . . . » « 1 » « اين نامه بهدست سعودبن عبدالعزيز رسيد ، ليكن وى نمايندگان اهالى مدينه را به حضور نپذيرفت و بر شدّت تضييقات خود افزود و در لحظهء ورود به مدينهء منوره ، دستور داد كه بايد بقاياى گنبدها و بارگاهها بهطور كامل ويران شود . از دستورات اكيد سعود ، اين بود كه بايد هرگنبدى بهدست خادمين آن مرقد مطهر تخريب گردد . از اين رهگذر ، خدمتگزاران اماكن متبركه بهناچار به اين جنايت هولناك اقدام مىكردند . خادمان حرم مطهر حضرت حمزهء سيدالشهدا ، اظهار داشتند : ما در اثر پيرى و ضعف جسمى ، قدرت هدم و تخريب نداريم .
--> ( 1 ) . تاريخ وهابيان ، ص 92